Zespół Szkół Specjalnych


W skład ZESPOŁU wchodzą: SZKOŁA PODSTAWOWA SPECJALNA  im. Zelii i Ludwika Martin, GIMNAZJUM SPECJALNE oraz SZKOŁA PRZYSPOSABIAJĄCA DO PRACY im. Zelii i Ludwika Martin. Są to szkoły dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym, znacznym i głębokim. Prowadzone są także ZAJĘCIA  REWALIDACYJNO-WYCHOWAWCZE dla uczniów z głęboką niepełnosprawnością intelektualną.

Organem prowadzącym szkoły jest Zgromadzenie Sióstr Św. Teresy od Dzieciątka Jezus z siedzibą główną  w Podkowie Leśnej k. Warszawy.

Uczniami szkoły są wychowankowie Domu Pomocy Społecznej dla dzieci i młodzieży w Ścinawce Dolnej, przy której szkoła funkcjonuje oraz dzieci i młodzież dojeżdzające  z terenu Powiatu Kłodzkiego.

Szkoły są wpisane do rejestru szkół niepublicznych z uprawnieniami szkoły publicznej przez Starostwo Powiatowe w Kłodzku.

Nadzór pedagogiczny nad szkołami pełni Dolnośląski Kurator Oświaty.

Celem edukacyjnym szkoły jest rozwijanie autonomii dziecka niepełnosprawnego w ramach posiadanych przez niego możliwości, tak aby:

  • mógł porozumiewać się z otoczeniem werbalnie lub pozawerbalnie,
  • zdobył maksymalną niezależność życiową w zakresie zaspokajania podstawowych potrzeb życiowych,
  • był zaradny w życiu codziennym, adekwatnie do indywidualnego poziomu sprawności i umiejętności,
  • mógł uczestniczyć w różnych formach życia społecznego na równi z innymi.

Cele wychowawcze

Nauczanie i wychowanie w szkole opiera się na koncepcji człowieka głoszonej przez Kościół Katolicki, w szczególności - na myśli i nauce Jana Pawła II na temat godności osoby. Poszanowanie godności osobowej dzieci, potrzebujących szczególnego wsparcia ma stanowić podstawową zasadę działania nauczycieli, opiekunów oraz innych pracowników szkoły.

Zadaniem szkoły jest:

  • tworzenie właściwych warunków, niezbędnych do zapewnienia uczniowi komfortu psychicznego, poczucia bezpieczeństwa i akceptacji,
  • realizowanie indywidualnych programów edukacyjnych z uwzględnieniem podstawy programowej oraz psychofizycznego rozwoju ucznia,
  • wypracowanie sposobów dokonywania oceny aktualnego funkcjonowania ucznia i na jej podstawie wytyczania bądź korygowania indywidualnego programu edukacyjnego
  • tworzenie sytuacji edukacyjnych i wykorzystywanie sytuacji życiowych do rozwijania umiejętności komunikacyjnych uczniów, w tym także umiejętności czytania, pisania, jak również elementarnych umiejętności i wiadomości matematycznych oraz przyrodniczych,
  • wdrażanie do samodzielnego wykonywania czynności związanych z samoobsługą,
  • budzenie chęci pomocy innym,
  • umożliwienie doznawania satysfakcji z osiąganej niezależności,
  • przygotowanie do pełnienia ról społecznych,
  • przybliżanie tradycji i obyczajów lokalowych, narodowych, religijnych,
  • umożliwienie poznawania środowiska przyrodniczego, budzenie zainteresowań, szacunku i poszanowania przyrody,
  • wspieranie rozwoju psychofizycznego uczniów,
  • udzielenie uczniom pomocy rehabilitacyjnej, logopedycznej, pedagogicznej i psychologicznej itp.

 

OTO   CO   NAS   CZEKA  W ROKU  SZKOLNYM  2016/2017

 

 

zobacz także