Usłysz mnie
PRZYJAZNE ŚRODOWISKO DLA UCZNIA Z ASD W SZKOLE SPECJALNEJ
(własny program edukacyjny)
CEL KSZTAŁCENIA
Założeniem programu jest usystematyzowanie czasu spędzonego w szkole, nauczenie rozumienia prostych zasad, nauka dokonywania wyboru oraz wzbudzenie w uczniu z autyzmem motywacji do pracy tj;
- nauka znaczenia określonych symboli PCS
- wprowadzenie planu dnia
- nauka korzystania z planu poprzez cieniowanie
- wprowadzanie podplanów innych zajęć w szkole – terapia biofeedback
- wprowadzenie systemu motywacyjnego
CELE GŁÓWNE
- Wygaszanie trudnych zachowań .
- Nauka rozumienia i akceptowania zasad panujących w trakcie zajęć szkolnych.
- Umiejętność dokonywania wyboru aktywności i kolejności ich wykonywania.
CELE SZCZEGÓŁOWE
- Uczeń czuje się bezpiecznie,
- Uczeń rozumie zasady panujące na zajęciach w szkole
- Uczeń wie jakie zadania będzie wykonywał i ile ich jest.
- Uczeń korzysta z planu, odkleja symbole PCS przedstawiające wykonane zadanie.
- Uczeń dokonuje wyboru aktywności
- Uczeń dokonuje wyboru nagrody spośród przygotowanych wcześniej symboli PCS na jaką zbiera żetony.
ADRESAT PROGRAMU
Program jest kierowany do ucznia z autyzmem z orzeczeniem niepełnosprawności intelektualnej w stopniu umiarkowanym, a autyzmem. Wykazuje on agresję wobec ludzi dodatkowo prezentuje trudne zachowania w postaci głośnego krzyku, płaczu, klaskania i tupania, wchodzenia pod stół, kładzenie się na podłodze.
Treści programowe | Umiejętności | Metody i formy pracy | Pomoce |
Przestrzeganie zasad panujących w klasie. Uczenie się dokonywania wyboru sposobu spędzania wolnego czasu Uczenie się posługiwania prostymi narzędziami - nożyczki, pędzel taśma klejąca, narzędziem pisarskim, materiałami plastycznymi – klej, farby, plastelina, |
Identyfikuje symbol z komunikatem słownym i konkretnym zadaniem Dokonuje wyboru aktywności i kolejności ich wykonywania Dokonuje wyboru nagrody za dobrze wykonane zadania oraz panowanie nad zachowaniami trudnymi |
Elementy metody Teacch Elementy metody komunikacji alternatywnej AAC Forma pracy: indywidualna |
Konkrety
Program EdWorld |
Program realizowany będzie codziennie od poniedziałku do czwartku, będzie stałym elementem zajęć z uczniem.
Program zakłada wprowadzanie zmian w trakcie jego realizacji, m.in. zwiększanie ilości symboli PCS
Program opracowała: Monika Wdowiak
Załącznik nr 1
1.Wykaz symboli PCS z Programu Boardmaker